En liten tanke bara

Tycker synd om de människor som tror att de är goda för att de har skuldkänslor. Endel lever på skuldkänslor och manipulation för att få det de vill ha. Visst ska man ha skuldkänslor om man gjort något riktigt fel, men rättar man till det sen är det bara att skita i det. Liksom om man har gjort något riktigt dumt mot någon, men ändå fixar till det sen, är det inte rätt av den andra personen att älta det och utnyttja situationen. T.ex. "du är skyldig mig det eftersom du gjorde så som du gjorde". Men vafan, har man rättat till den lilla skulden så tycker jag att det ska glömmas sen! Det är vanligast hos tjejer/kvinnor att de har skuldkänslor pga att det är oftast de som har dåligast sjävlförtroende. Och det beror ju självklart på jämdställdheten i dagens samhälle. Det har alltid vart kvinnorna som är lite sämre.
Även det där om att man kanske går och klagar på att man har ont någonstans så kommer det alltid en liten bitterfitta som säger typ "tänk på mig då som hade den sjukdomen, jag kunde dött, och du går och klagar att du har ont någonstans just nu?" Men wtf, ska man sluta klaga på sin egen smärta bara för att någon annan kanske har/haft en dödlig sjukdom? Personen blir ju inte friskare bara för att man slutar klaga på sin egna smärta.
Och så finns det ju den dära klassiska meningen "ät upp din mat, tänk på barnen i Afrika!" Ja, det är synd om barnen i Afrika och andra länder som inte får någon mat. Men bara för att man inte orkar äta upp sin mat när man bor i ett rikare land blir det ju inte bättre. Om jag skiter i att äta upp min mat för att det är äckligt eller att jag inte orkar, ska jag då få skuldkänslor över att dom inte får någon mat alls? Dom blir ju inte mättare bara för att jag äter upp min mat. Om man har skuldkänslor över detta så ska man ju göra något åt det istället för att tvinga i sig maten om man är mätt. Man hjälper dem ju inte ett dugg om man skiter i att äta liksom?! Kanske låter jävligt elakt, men det är ju sant! Man ska inte få skuldkänslor över att man hade turen att födas i ett rikt land.
Det jag menar är att man ska inte få skuldkänslor över vissa saker. För det finns alltid någon som har det värre, och det går inte att ändra på det. Och har man så pass mycket skuldkänslor så får man göra något åt det. För ingenting blir bättre av att bara gå omkring och grunna på det!

Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0